Pozitivní příklady

České ulice zaplavil šedý průměr klišé kombinací plastové cedule a polepů. Existuje ale řada podnikatelů, kteří vědí, že bez promylšené koncepce a vyladěné byznys strategie podnik daleko nedojde. A je jedno, jestli se prodává pizza za pár korun nebo luxusní dovolená.

Označení provozovny nemá být propagační, ale orientačníTo znamená, že má především říkat, že provozovna existuje, ale nemá zobrazovat text o vizi majitele podniku a ukazovat fotku každé nudle, co je v nabídce. To je zásadní pro orientaci zákazníků a úspěšnou prezentaci. Teorie sama o sobě ale nestačí, bez nápadu a originálního produktu to jde hodně ztuha. Zaujetí a věrnost zákazníků je vždycky potřeba dlouhodobě budovat, a ti úspěšní to dělají úplně jinak, než líbivým vizuální stylem. Dávno neplatí, že stačí otevřít dveře a zákazníci se jen hrnou, tak jako tomu bylo ještě v 90. letech. Většina věcí jde koupit na internetu nebo v nákuních centrech, obchodník ve městě proto nebojuje jenom s konkurenty v okolí, ale také s obřími e-shopy, které jsou schopné za pár dní dovézt prakticky cokoli kamkoli. Centra měst ztrácí na aktrativitě pro nákupující a radnice marně bojují s faktem, že se centra vylidňují a obchody krachují jeden za druhým.

Následují příklady podniků, které ukazují, že je možné k prezentaci (a podnikání) přistupovat i víc koncepčně, než montáží cedule s obrázkem a telefonním číslem přes celé přízemí. 

POE POE

FAST FOOD – Brno, Ostrava, Olomouc, Zlín, Uherské Hradiště a další.

 

  • Řetězec s velmi levným rychlým občerstvením.
  • Žádné fotografie umaštěného jídla, žádné žluto červené plochy přes celou výlohu. Prezentaci na skle tvoří pár čistě bílých ikon a textů. Pizza za 16,­–Kč. Dobrá cenová politika, skvělý výběr lokace a slušný design interiéru vytváří vysoký nadstandard co se týče fast food řetězců.
  • Robustní a čistý design evokuje kvalitu, otevřená přípravna jídel působí dojmem, že není co skrývat.
  • Nejběžnější produkty za nejnižší možné ceny a k tomu o fous dražší vlastní značkové produkty.
  • Provozovna na fasádě ani nemá jméno, místo názvu je jen ikona a každý si ji může pojmenovat sám. Jde o to, aby si zákazník zapamatoval ceny a kvalitu jídla při návštěvě, na základě výrazné ikony už si obchod najde znovu – ať už mluví jakýmkoli jazykem.
  • Když podnik dobře nastaví zevnitř, fotky umaštěných jídel prostě nejsou potřeba.

GO PHO

VIETNAMSKÉ BISTRO – Brno

 

  • Vietnamské bistro, které si velmi rychle našlo svoje zákazníky, aniž by muselo atakovat kolemjdoucí výlohou popsanou poledním menu, áčkem pokresleným slevami a podobně.
  • Ohromnou službu udělal bistru kvalitní návrh interiéru, který zákazníkům výrazně zpříjemnil pobyt v horním patře, které by při jiném řešení mohlo svým nízkým stropem působit velmi nepříjemně a stísněně.
  • Koncept kombinuje jídla s masem a vegetariánské i veganské varianty. Na oběd tak spolu můžou zajít strávníci všech zaměření a diet.
  • Na dobrém místě, s dobrým konceptem a kvalitní kuchyní si často nesednete bez rezervace – očividně nemají problém najít věrné zákazníky.
  • Ještě před otevřením nabudili očekávání přes sociální sítě tak, že se při otevírání stála před bistrem fronta na sednutí.

Super Panda Circus

BAR – Brno

 

  • Bar bez vývěsního štítu a jakéhokoli značení. To jediné, čeho si kolemjdoucí všimne, je barevný závěs. Ten musí odhrnout, zazvonit a počkat, až pro něj přijde obsluha. Podnik je přesto (nebo právě proto) velmi oblíbený – staví na pocitu tajemna, exkluzivity a vlastních originálních drincích.
  • Podniku na začátku pomohla popularita příbuzného Baru, který neexistuje – majitelé se rozhodli otevřít druhý bar s originálním konceptem a částečně vycházeli s finančních příspěvků nejvěrnějších zákazníků.
  • Při otevírání pak de facto ani nesdělili adresu – koncept podniku je tajemný bar, takže vyřvávání adresy není na místě, kdo chce, musí si exkluzivní místo najít sám.
  • Žádné klasické menu, podtácky nebo čipsy. Nenabízí cokoli komukoli, ale snaží se nadchnou zákazníka něčím novým.
  • Zážitek zákazníka je tady nedílná součást značky. Mojito s brčkem si tu neobjednáte – ani si na něj nevzpomenete. Stačí bar navštívit a je jasné, o co jde. Nebo se podívat na výsledky soutěží o nejlepší bary v republice (2016) a zalistovat v doporučeních The New York Times (TADY a TADY). Česky viz iDnes

CK Fisher

CESTOVNÍ KANCELÁŘ – Brno

 

  • Příklad toho, že cestovní kancelář nemusí znamenat výlohu ulepenou A4 papíry s nabídkami nových zájezdů.
  • Závěsný systém je přehledný a umožňuje jednoduchou výměnu nabídky. Nápad s prezentací pomocí A4 papírů není špatně jako takový, špatný je, když postrádá koncepční, dlouhodobé designové řešení. Takové řešení má být dlouhodobě funkční a nemusí záviset na tom, kdo zrovna na prodejně prezentaci vytváří. Tím se mimo jiné také drží jednotný vizuální styl celé firmy.
  • V tomto případě je stojan navíc odsazený od výlohy, takže vhled zachovává funkci výlohy a nedělá z přízemí domu dlouhou zalepenou pevnost (tzv. mrtvou zónu, která není pro návštěvníky města atraktivní).

SKOG Urban Hub

KAVÁRNA – Brno

 

  • Kavárna a bar, žádný vývěsní štít, jen kolmá výstrč.
  • Prezentace je postavená na obrovské výloze, která celý den maximálně propojuje život v kavárně a kolemjdoucí.
  • Hned za výlohou je umístěná deska s posezením a výhledem do ulice. Kolemjdoucí tak má možnost vidět v přímém přenosu, jak si hosté metr od něj užívají svou kávu – to přirozeně tvoří přitažlivější prezentaci než tisíc fotek kávy nebo slevových nálepek.
  • V hlavní roli úspěchu bylo osobní nasazení majitelů a sociální média. Majitelé vsadili na koncept sám o sobě a do marketingu v podstatě nenalili ani korunu.

MR FOX

HOLIČSTVÍ – Brno

 

  • Venkovní značení je minimální, tvoří jej kovová výstrč s logotypem a malý polep z řezané grafiky. Nově je u vchodu jednoduchá informační tabule se sortimentem.
  • Koncepce komunikace nestaví na lákání kohokoli na cokoli, ale na kvalitě služeb a budování okruhu dlouhodobě spokojených zákazníků.
  • Výběr hudby, osvětlení, chování personálu, tempo zážitku – to všechno se podepsalo na tom, že majitel nedávno otevřel další pobočku.

Café Atlas

KAVÁRNA – Brno

 

  • V této místními neoblíbené budově bývalého sídla UV KSČ bylo extrémně těžké otevřít oblíbenou a úspěšnou provozovnu. Majitel měl jasnou koncepci nabídky a nechal vytvořit unikátní úpravu interiéru a naučil lidi, aby si původně chladný a neútulný prostor oblíbili.
  • Značení je jen ve formě malého polepu z řezané grafiky, který z ulice skoro není vidět, provozovna nemá jedinou směrovku ani banner, který by v okolí lákal k návštěvě. Byznys plán staví i na přítomnosti vysokých škol v těsné blízkosti a přívětivém prostředí pro práci a pracovní schůzky. Proto cedule nejsou potřeba.
  • Zároveň se tu bohužel ukazuje nevýhoda velké benevolence vlastníka nemovitosti – cedulky okolo nepatří ke kavárně, ale firmám uvnitř domu – cedulky pokračují dál doleva a ústí v posprejovanou plakátovací plochu. Když majitel domu nekoriguje a nesjednocuje designovou koncepci všech provozoven v domě, pak ti méně schopní obchodníci zbytečně paratitují na prezentaci svých sousedů.
  • Více o tvorbě designu a majiteli kavárny v tomto rozhovoru.

Férový prostor

  • Sjednocení designu provozoven v rámci jednoho domu je základ toho, aby každý dostal prostor a nemusel se obávat, co soused vymyslí příští měsíc (na fotce dům na Masarykově ul. v Brně). Prostor výlohy je přitom zachovaný k jakékoli tvořivé úpravě (vyjma celo plošných polepů), takže obchodník realizuje své akce a pobídky jednoduše uvnitř výlohy nebo online. Součástí prezentace provozovny je v podstatě i solidnost majitele nemovitosti, který si dovede dům ohlídat a ukočírovat.

Kam dál…

Další příklady z Čech i zahraničí najdete na tomhle BLOGU, na téhle RETAIL DESIGN STEZCE.

O tom, jak přemýšlí přední český architekt a designér Martin Hrdina (autor řady kvalitních provozoven v Brně) se dozvíte víc v tomto videu.